zondag 13 september 2009

Ding... (euh... Dong listen to it)

Net twee dagen Informatie aan Zee in Oostende achter de rug. Een leuke en leerzame ervaring. Zo kwam ik er de eerste dag achter dat werknemers van bedrijven en instellingen die de importantie van web 2.0 inzien, vaak tegen de volgende obstakels stuiten:

- er wordt geen menskracht voor vrijgemaakt (nooit voltijds in ieder geval);
- er zijn geen structurele gelden voor (alleen eenmalig voor een test, in het Belgisch 'pilootproject' genoemd);
- het management van het betreffende bedrijf (of het nu gaat om een architectenbureau of het archief van het Vlaams parlement) onderschat vaak de noodzaak ervan;
- het bewustzijnsproces dat web 2.0 wel belangrijk is, moet door het hele bedrijf gaan;
en als laatste,
- hét product dat ieder bedrijf kan inzetten om web 2.0 goed in te voeren, bestaat niet.



Andere leerzame momenten:
- parkeer nooit je auto in een onverlichte parkeergarage (zeker niet als je net van Vlamingen hebt gehoord dat Oostende erg crimineel en onveilig is)
- het woord pinnen kennen ze niet in Belgie (dat heet gewoon betalen met de kaart)

en
- als het hotel Ter Streep per ongeluk een kamer dubbel boekt, kun je zomaar terechtkomen in hotel Mondo (en soms zelfs in de Welness-Suite, inclusief je eigen sauna)

7 opmerkingen:

Luud de Brouwer zei

Ik ben heel benieuwd hoe jouw mentor op deze post gaat reageren. :-)
Ik wacht in spanning af en neem maar even aan dat de reis naar huis voorspoedig en tijdig verliep en dat de parkeergarage geen problemen heeft opgeleverd.
Het was in ieder geval om twee dagen met je op te trekken!

Christian zei

Tjonge, wat een mazzel met dat hotel... ;-)

Maar serieus, met enkele van je constateringen sla je de spijker wel op z'n kop. Innovatieve mensen in je organisatie hebben is slechts het begin. Die mensen de ruimte geven, zo nodig middelen, maar vooral support... Da's waar het vaak misgaat.

@Luud: Volgens mij zijn er wat cruciale woorden weggevallen in je laatste zin. Ben je er nog over aan het nadenken?

Luud de Brouwer zei

@Christian en Marilou
Leuk (tussen 'geval' en 'om') is het woord dat inderdaad is weggevallen en nee daar hoefde ik niet meer over na te denken.

Marilou zei

@Luud: Het genoegen was geheel aan mijn zijde.

@Christian: Gelukkig hebben wij het BHIC onze coordinator aan onze zijde (althans, dat was zo voor dat akkefietje met het hotel ;-)

Christian zei

@Marilou: Da's vast en zeker een fijne coördinator, die best lang aan dezelfde zijde blijft staan, ondanks mysterieuze hotelverwisselingen... ;-)

23 Dingen zei

Dat zijn wel rake observaties en heeel herkenbaar. Realiseer je dat dit geldt voor het overgrote deel van de organisaties en bedrijven. Er is erg veel onwetendheid over 2.0 en de implicaties die de huidige ontwikkelingen met zich meebrengen. Vooral op het gebied van communicatie, marketing en informatie. Delen, samen produceren, weggeven ... er zijn een paar interessante boeken over geschreven (Wikinomics vind ik nog steeds een aanrader).
Ik hoop dat dit 23 AD Project in ieder geval straks bij de medewerkers en staf (goed dat ook zij meedoen!) de ogen open gaan. De voelsprieten staan uit en ingesteld op sensitief! En dat is al een hele stap voorwaarts. Na afloop is de tijd daar, om samen keuzes te maken waar jullie mee door gaan en wat je links laat liggen.

Was dit je impressie na de eerste dag, was er een spreker die deze punten aan de orde bracht?

Marilou zei

@ 23 Dingen: er was niet één spreker die deze punten specifiek te berde bracht maar het was niet moeilijk om dit uit de diverse lezingen te destilleren. Het is idd kennelijk een probleem dat op grote schaal speelt.